BELEŠKE O KNJIGAMA 3: PUTOKAZ VREMENA, HIGH FIDELITY

Author: Lidija / Labels: , ,


BELEŠKE O KNJIGAMA 3:
PUTOKAZ VREMENA; HIGH FIDELITY

PUTOKAZ VREMENA
Martin Ejmis

Ono što najpre privlači pažnju u ovom romanu je izbor neobičnog prosedea, hronološki obrnutog, od početka ka kraju: život glavnog junaka je ispraćen od smrti do rođenja.
Takav pripovedački postupak nije proizvoljan, niti igra radi igre, već ima svoje motivaciono opravdanje, kojeg postajemo svesni tek u drugom delu romana. Junak i pripovedač (koga upoznajemo pod raznim imenima), nacistički je zločinac, jedan od doktora koji je svoj posao obavljao u logorima smrti. Otud dolazi logično i njegova težnja da se vreme vrati, da se pamćenje premetne u zaborav, da se proživi na drugi način. Pa se tako novi ljudi stvaraju iz pepela (umesto da u njemu nestanu), ¨sveži od stvaranja¨.
Junak, možda suprotno očekivanju, ne pokušava, iznova živeći i gledajući svoj život, da isti razume niti objasni. On samo (naizgled ravnodušno) o njemu pripoveda, ponovo kroz specifičnu prizmu: očima koje kao da dolaze iz mraka, sa one strane života, pa im je u svetu sve novo i nepoznato, u isto vreme su naivne i cinične.
Izabrana izokrenuta hronologija povremeno proizvodi i humor, pa tako na primer taksi postaje divno sredstvo u službi čoveka, koje se na našu želju odmah pojavi čim izađemo iz pozorišta, pa posle zbog oduševljenja za njim satima mašemo. U sličnom ključu su i ljubavni razgovori, koje čitamo u njihovoj naopakoj verziji, ali time ništa ne gube od svoje uobičajene smislenosti (besmislenosti).
Takođe, junak o sebi pripoveda udvojeno, razlikuje Toda (Hamiltona, Džona, Odila... – menja države i imena, skrivajući pravi identitet ratnog zločinca) koji se ponaša i deluje, od Njega, Pripovedača, koji unutra misli. I time se implicira odvojenost od sebe, od svog života, koju roman ¨Putokaz vremena¨ na više nivoa, iz mnoštva zanimljivih perspektiva, snažno oslikava.


HIGH FIDELIITY
Nik Hornbi , Plato, 2000.

Nik Hornbi je savremeni londonski pisac. Njegova prva knjiga “Stadionska groznica” postala je bestseler, a ni priznanje kritike je nije zaobišlo. Slično se dešava i sa drugim romanom “High Fidelity”, kao i sa ostalima. Hornbijeva dela tretiraju savremenu tematiku, a nose i element sceničnosti, pa nije neobično što su po nekima od njih snimljeni filmovi (u našim bioskopima bilo je popularno ostvarenje “Sve o dečaku”).
U centru priče je momak iz Engleske, istovremeno glavni junak i pripovedač. Tridesetpetogodišnjak , uglavnom nezadovoljan sobom i svojim svetom, a njegov se šarm zasniva isključivo na njegovim manama. Jedan od likova ga opisuje na sledeći način:”Ti naprosto…ti naprosto ništa ne radiš. Sve što se dešava, dešava se u tvojoj glavi i samo sediš i razmišljaš umesto da se prihvatiš nečeg konkretnog, a najčešće razmišljaš o glupostima. Izgleda da uvek propustiš da spoznaš ono što se stvarno događa.” Glavnog junaka možemo smatrati pripadnikom takozvane X generacije (ideja koja je ostavila trag na savremenoj literaturi, narocito američkoj i britanskoj). U junaku je otelotvoreno osećanje “savremene muževnosti” kao mešavine preosetljivosti, egocentričnosti i donžuanskih tendencija. Sav u, samo naizgled površnim, samoanalizama, junak uspeva da se izbori sa teškim delom svoje ličnosti, i da, čini se, negde dosegne “nepodnošljivu lakoću postojanja”.
Ono što se Hornbijevom romanu može zameriti je snažno prisutna prozaičnost i težnja da se piše za “običnog čoveka”.
Stilska dorečenost svakako spada u kvalitete ostvarenja “High Fidelity”. Hornbi vešto organizuje dijaloge, i opušteno i lako prenosi jezik, mestimično žargon, modernog Londona. Duhovitost u pripovedanju glavnog lika o sebi, verovatno je jedan od glavnih razloga široke prihvaćenosti romana.
Junakovo zanimanje dodaje novi, zanimljiv sloj pripovednom tkivu. On je vlasnik prodavnice ploča i bivši di-džej (koji često od životnih bitnosti pravi “liste od prvog do petog mesta”), pa roman obiluje kvalitetnim muzičkim reminiscencijama, koje donose niz novih asocijacija, naročito za muzičke poznavaoce.
Li Novak

0 comments:

Post a Comment