ELEMENTARNE ČESTICE Mišel Uelbek

Author: Lidija / Labels: ,


ELEMENTARNE ČESTICE

Ne znam šta da mislim o Mišelu Uelbeku.
Inače volim takve što se ne libe da kažu najgroznije stvari iz dubine mozga. Ja sam takva, naročito posle par dana depresije, a i inače.
Ali, on je možda too havy even for me.
Naravno – Ako suviše dugo gledaš u ponor, ponor će početi da gleda u tebe, rekao je njegov omiljeni filozof. A Uelbek gleda i ne trepće.
Još jedan od savremenih nesrećnih genija. Otprilike kao Ejmi.
Ali, meni se nešto ne sviđa u njegovom književnom svetu.
Likovi sa najgroznijim unutrašnjim svetom, raspadnuti, otuđeni, u nekom trenutku dožive čistu ljubav. Meni to nije logično, ne ide mi to u istu priču.
Povremeno su mi njegova dela odvratna, i u emocionalnom i u književnom smislu.
Njegove knjige prikazuju mnogo ružnog savremenog čoveka. U njima je prisutna jaka dehumanizacija u smislu odsustva vere u čovekovu sposobnost da uradi nešto dobro, da napreduje, da ne uništi svet u kom postoji.
U skladu s Plotinom – nije korisno da se ubijemo, bolje da apstiniramo i da zatremo celu vrstu. Ustvari, ne moramo tako spori da budemo – danas postoje mnoga sredstva za masovno ubijanje, hajde lepo da se organizujemo i za par dana da nas sve sravnimo sa zemljom. (u glavi mi je danas onaj bilder-hrišćanin-terorista)
Naravno da se može i tako pisati, ali čini mi se da to ničemu ne služi. Mislim, šta uopšte možemo s tim?
Sem toga, ono što je preterano nije realno (pošto Uelbek sebe već smatra velikim realistom). A on preteruje. U nekom trenutku sam pomislila – pa ovo je obrnuta Ljiljana Habjanović Đurović; samo je ona toliko jadna, perverzna i patetična.
Ne znam da li ću pročitati još neko delo Mišela Uelbeka, posle Platforme i Elementarnih čestica. Videla sam to čudo o kom svi pričaju i to je to.
Kažem sebi da ga neću više čitati. Ali mislim, kad mi neka knjiga dopadne ruku, da ipak hoću. Neću odoleti. Barem da mogu da kažem – ovo je besmisleno.
Naravno, ima tu i istine i malo katarze.
Ustvari, zanimljiv mi je Uelbek za tumačenje, a za klasično čitanje mi ne prija.

Li Novak

1 comments:

Lidija said...

Sad ovo kad citam, mozda i jeste malo preostro;)

Post a Comment